Eli Lilly
| Publicerad 2 maj, 2025

Eli Lilly visar stark tillväxt men sänker prognos

Eli Lilly rapporterade starka resultat för första kvartalet 2025, med betydande tillväxt, men en sänkt helårsprognos ledde till en kraftig nedgång i aktien, samtidigt som konkurrenten Novo Nordisk avtalar med CVS.

Första kvartalet 2025 blev en framgång för Eli Lilly, som redovisade en omsättning på 12,7 miljarder USD, en ökning med 45 procent jämfört med samma period föregående år. Tillväxten drevs av efterfrågan på deras diabetes- och viktminskningsläkemedel Mounjaro och Zepbound, som tillsammans genererade 6,1 miljarder USD i försäljning.

Marknaden reagerade dock med besvikelse när bolaget sänkte sin helårsprognos för justerat resultat per aktie till mellan 20,78 och 22,28 USD, ned från tidigare 22,50 till 24 USD. Anledningen till justeringen var kostnader kopplade till köpet av en cancerbehandling från Scorpion Therapeutics i början av året.

Aktien föll med över 10 procent i efterhandeln efter rapporten. Även om försäljningstillväxten var något utöver det vanliga fanns det enligt analytiker en förväntan om att se framgångarna återspeglas i en höjd intäktsprognos för helåret, något som inte realiserades. Bolaget förväntar sig fortsatt att försäljningen ska ligga på mellan 58 och 61 miljarder USD för helåret.

Novo avtalar med CVS

I samband med rapporten meddelade den danska konkurrenten Novo Nordisk ett strategiskt avtal med CVS Health, där Novos viktminskningsläkemedel Wegovy blir det föredragna alternativet från och med 1 juli.

– We’re growing aggressively, so I think they want to do something, säger Eli Lillys vd David Ricks enligt Barrons. This feels a little bit like a regression. They’re pitching it as an expansion of access, but actually it’s excluding Zepbound from the existing CVS high-control formulary, so that’s actually limiting access.

Han påminner om att Zepbound presterat bättre än Wegovy i en jämförande studie.

– Zepbound outperforms Wegovy on basically every dimension. It’s more effective, it’s more tolerable, it’s preferred. They’re gonna have to switch people off our product to theirs to make the math work, and we’ll see how they do.