Enzymatica har utvecklat ColdZyme, en munspray som förkortar förkylning och lindrar symtom så som halsont. Produkten säljs i Sverige och Storbritannien via kontraktsorganisationer och genom partneravtal på övriga marknader.
Stark inledning på året med ökad försäljning
Enzymaticas rapport för första kvartalet visar att den totala nettoomsättningen uppgick till 12,3 Mkr under första kvartalet, vilket motsvarar en ökning med 30,3 procent jämfört med samma period 2024 då omsättningen var 9,4 Mkr.
I Sverige ökade försäljningen med 2,3 Mkr, motsvarande en tillväxt på 31,5 procent jämfört med samma period föregående år. Enligt bolaget är detta ett tydligt tecken på att produkten både når ut till och uppskattas av konsumenterna.
Fokus på internationella samarbeten
Ingen försäljning via partners rapporterades under kvartalet. Därför fokuserar Enzymatica nu på samtal med potentiella partners för att expandera ColdZymes internationella närvaro.
– Med stöd av ett starkt patentskydd och ny klinisk evidens befinner sig Enzymatica i en spännande fas – där vi tror på tillväxtmöjligheter på den internationella arenan, säger vd Claus Egstrand i rapporten.
Produkten är CE-märkt enligt det nya europeiska regelverket Medical Device Regulation (MDR), vilket möjliggör lansering på nya europeiska marknader så snart partnerskapsavtal tecknas. Utanför Europa pågår regulatoriska processer som anpassas efter respektive marknadskrav.
Publicering av studieresultat under kvartalet
Första kvartalet var också en viktig period för ColdZyme då studieresultat publicerades i den medicinska tidskriften The Journal of Physiology i slutet av februari. Publiceringen bygger på både kliniska data och in vitro-resultat från forskning vid universitet i Kent och Wien.
Båda studierna visade att ColdZyme effektivt minskar virusmängden. Deltagarna i den kliniska studien rapporterade dessutom färre sjukdagar och mildare symtom jämfört med placebo. Hör professorerna Glen Davison och Doris Wilflingseder berätta mer om resultaten här.
Vd om vägen mot global expansion

BioStock kontaktade Enzymaticas vd Claus Egstrand för att få veta mer om bolagets framsteg under första kvartalet och vad som krävs för att etablera ColdZyme på fler internationella marknader.
Rapporten visar ökad försäljning i Sverige och Storbritannien, men ingen försäljning via partners under kvartalet. Kan du förklara vad som ligger bakom detta?
– Partners och potentiella partners har väntat på att resultaten från den oberoende, forskarinitierade studien vid University of Kent skulle publiceras i en vetenskapligt granskad tidskrift. Publicering i en vetenskapligt granskad tidskrift är ett krav för att kunna använda studieresultaten i marknadsföring på marknader som Tyskland och Storbritannien. Eftersom publiceringen skedde först den 28 februari har diskussioner om nästa steg kunnat inledas först därefter. Utöver detta tillkommer en ledtid för produktion på cirka tre månader, vilket innebär att några partnerbeställningar under det första kvartalet inte var möjliga.
Vilka internationella marknader ser ni som mest lovande för ColdZyme framöver, och varför?
– De mest omedelbara möjligheterna med de vetenskapligt granskade resultaten finns i Europa, där ColdZyme redan är certifierad som en medicinteknisk produkt i klass III. Den europeiska marknaden erbjuder också stor potential sett till marknadens storlek.
– Ett naturligt nästa steg efter Europa är de marknader där registreringsprocessen kan bygga vidare på MDR-certifieringen, såsom Australien, Japan samt delar av Mellanöstern och Afrika. Marknader som USA och Latinamerika har andra regulatoriska godkännanderamar, vilket kan innebära längre godkännandeprocesser. Men sett till absolut potential är USA alltid en attraktiv marknad.
– Sammanfattningsvis har vi identifierat en tydlig regulatorisk väg framåt för att optimera våra marknadsmöjligheter på ett strukturerat sätt.
Vilka kriterier är viktigast för Enzymatica när ni utvärderar och väljer nya affärspartners?
– Vi har alltid trott på styrkan i tre – det vill säga de tre avgörande framgångsfaktorerna:
- Kritisk massa samt marknadsförings- och försäljningskraft inom förkylningskategorin
- Fördjupad förståelse för konsumenten och deras behov inom förkylningsområdet
- En genuin känsla av att bygga ett verkligt partnerskap för att maximera den gemensamma potentialen
Vilka krav och förväntningar ställer potentiella partners i sin tur på Enzymatica och på ColdZyme som produkt?
- Kvalitet, kvalitet, kvalitet i allt vi gör – eftersom det handlar om deras företagsnamn och varumärke
- Starka, vetenskapligt granskade kliniska studiedata, inklusive utsikter för kommande studier och påståenden
- En genuin känsla av att bygga ett verkligt partnerskap för att maximera den gemensamma potentialen
Vilka milstolpar kan vi förvänta oss från Enzymatica under resten av 2025?
– Vi hoppas kunna meddela om avtal för marknadsföring och försäljning av ColdZyme med nya påståenden tillsammans med både befintliga och nya partners.