Martin Hillsten efterträder den tillförordnade vd:n Scott Flora, som i sin tur kommer att fortsätta stödja bolagets arbete på USA-marknaden i en rådgivande roll och som även kommer sitta kvar som styrelseledamot. Hillsten kommer senast från en roll som vd för Integration Diagnostics, där ungefär 70 procent av intäkterna kommer från USA.
Utnämningen kommer i samband med en pågående strategiomläggning för Integrum som inleddes tidigare i år, efter att bolaget i februari vinstvarnat och rapporterat en omsättningsnedgång på över 21 procent för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2024/2025.
Integrum fokuserar nu på att accelerera marknadspenetrationen för implantatsystemet OPRA genom att prioritera utvalda Centers of Excellence i USA och europeiska marknader, samt stärka eftermarknadsbearbetningen med ökad försäljning av säkerhetsanordningen Axor II. Strategin, som bygger på erfarenheter från framgångsrika kliniker, förväntas ge kostnadseffektiviseringar på upp till 20 miljoner kronor årligen från början av 2026. Bolaget ser också över sin forskningsportfölj och överväger att separera den helt eller delvis för att maximera fokus på OPRA-systemet.
Imponeras av bolagets system
Martin Hillsten, född 1978 och utbildad vid University of Lincoln i Storbritannien, har 20 års erfarenhet inom life science, inklusive ledande roller inom försäljning och marknadsföring hos bland annat Bracco Diagnostics. Styrelseordförande Bengt Sjöholm framhåller att Hillstens bakgrund och engagemang för patient- och aktieägarvärden kommer att vara avgörande för att etablera Integrum som en global ledare inom benförankrade implantatsystem.
– Jag har under lång tid följt Integrums utveckling och imponerats av bolagets revolutionerande implantatsystem. Det strategiskifte som nu genomförs med fokus på att optimera försäljnings- och marknadsföringsinsatserna har god potential att skapa betydande värden för aktieägarna och innebär att allt fler amputerade kommer att kunna återfå sin rörlighet, kommenterar Hillsten. Nu tar jag över stafettpinnen för att skapa försäljningstillväxt samtidigt som vi fortsätter genomförandet av påbörjade kostnadseffektiviseringar vilka kommer att bidra till kraftigt förbättrade rörelsemarginaler.