| Publicerad 21 januari, 2026

NextCell Pharma föreslår riktad emission om 15 miljoner kronor

Text: Kim Liedholm | [email protected]

Styrelsen för NextCell Pharma har beslutat att föreslå en riktad nyemission om 15 miljoner kronor före emissionskostnader, vilket ska behandlas på en extra bolagsstämma den 10 februari 2026. Emissionen omfattar 15 miljoner aktier till en teckningskurs om 1,00 krona per aktie. I emissionen deltar både befintliga ägare och nya strategiska investerare, däribland en europeisk specialistfond med fokus på typ 1-diabetes. Syftet med kapitaltillskottet är att säkra finansiering för kommande värdedrivande milstolpar, fortsatt utveckling av läkemedelskandidaten ProTrans samt att stärka bolagets rörelsekapital.